lørdag 12. april 2008

Ja, da er det siste innspurt på arbeidskrav 3, og etter det er det "bare" muntlig eksamen og noen forelesninger igjen av dette studiet. Jeg synes det er utrolig nyttig og lærerikt å lære seg IKT, både å bruke det og den pedagogiske delen av det. Jeg vil gå så langt at jeg vil si at det bør være obligatorisk i lærerutdanningen med disse 30 studiepoengene i IKT for lærere. I Kunnskapsløftet står det vel i alle fag, borsett fra gym, at digitale ferdigheter av en eller annen grad skal oppnås, og med så mange ukyndige lærere innen IKT, burde det også vært en obligatorisk etterudanning i dette emnet. Etter min erfaring er det veldig mange lærere som kvier seg veldig for å bruke IKT i sin undervisning, og da får ikke elevene den undervisningen de har krav på. I velferds-Norge burde det også la seg gjennomføre at hver elev har sin egen pc.
Men nok om det, jeg har jo lagt inn 10 kommentarer på forskjellige blogger, veldig morsomt å lese andre studenters blogger :-)
Her er kommentarene mine:
http://linnmariengen.wordpress.com/#comment-7
http://michaels85.wordpress.com/2008/02/13/refleksjoner-av-arbeidet-i-wikibooks/#comment-2
http://kimoanh.wordpress.com/2008/03/08/arbeidskrav-3-2innlegg/#comment-6
http://olemunum.wordpress.com/2008/04/07/status-arbeidskrav/#comment-13
http://siljekr.wordpress.com/2008/04/12/datamessa-2008/#comment-9
http://tookk.wordpress.com/2008/02/14/ferdig-med-1-arbeidskrav/#comment-5
http://almaf.wordpress.com/2008/04/08/wikibook/#comment-6
http://arildkb.wordpress.com/2008/04/01/arbeidskrav2/#comment-4
http://camilhol.wordpress.com/2008/04/09/bruk-av-ikt-i-undervisningen/#comment-4
http://gruer.wordpress.com/2008/03/30/pa-tampen-av-mars/#comment-55

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hei!

Når jeg leste gjennom innlegget ditt, så var jeg bare tildels enig med deg. Jeg synes ikke alle de 30 poengene burde vært obligatorisk. Jeg synes ikke delen etter jul har gitt oss like mye som den før. I mine øyne så har vi lært mye om bruk av bilder; men ellers har vi jo stort sett benyttet kunnskap vi enten har tilegnet oss på egenhånd, eller det vi lærte før jul. Eller hva mener du?

Må også legge til at vi har lært om wikibøker, men også dette var det jo deler av klassen som kunne. De hadde jo benyttet seg av wikipedia, som bygger på mye av de samme prinsippene.
Marianne

Anonym sa...

Hei Mette,
takk for at skrev kommentar i bloggen min. Fint å se at flere er enige om at dette har vært en slitsom periode. Jeg også kunne ønske at vi var delt i grupper. Kanskje ikke så stramt bestemte grupper, men at vi hadde noe å diskutere med og noen å få litt hjelp fra. Våre forutsetninger er jo helt ulike og jeg personlig kunne trengt noen mer erfarne studenter på gruppen. Men vi har jo lært masse fått lov å vøre med på noe helt nytt og unikt. Jeg synes personlig at det var flott å møte Rolf og andre medstudenter og få litt frustrasjon ut. Lykke til med gjenstående eksamen. Hilsen Alma

ForDeMinste sa...

Ja, jeg er helt enig med deg! Mye av studiet burde vært obligatorisk. For å få datakyndige elever som er forberedte på teknologisamfunnet vi har i dag, så må vi selvsagt også ha datakyndige lærere.

og - om jeg ikke tar helt feil, så er de første 30 stp nå en obligatorisk del av lærerutdanningen. Er ikke helt sikker, men mener å ha hørt det + at jeg ser eksamen i IKT står oppført på hovedklassesiden til 2 AU nå.