onsdag 19. mars 2008

IKT i skolen

Hei :-)

Da har jeg også fått blogg, det var vel på tide i en alder av 39 :-)
Her har jeg tenkt til å legge inn refleksjoner over mitt arbeid på wikiboka og de andre arbeidskravene, kanskje noen blir klokere av det, hehe...Fra spøk til alvor, jeg synes at å jobbe med IKT i skolen er utrolig spennende. I alle praksisperioder, i tillegg til dette året som jeg har undervist i 55% stilling på en ungdomsskole, opplever jeg at alle elevene blir både mer engasjerte og motiverte når IKT er involvert i undervisningen. Konsentrasjonen blir rett og slett bedre. Jeg underviser i Kunst og Håndverk, og et prosjekt vi hadde var å lage engler. I den forbindelse hadde jeg jeg laget en liten Powerpointfremvisning for å forhåpentligvis motivere elevene og for å gi dem idéer. I samtlige fire klasser jeg underviser i K&H, applauderte de spontant etterpå. IKKE for at PPen var så bra, selvfølgelig, men for at en lærer orket å yte en ekstra innsats innefor dette området. Det var jo en liten tankevekker, og en ekstra motivasjon for meg som lærer å fortsette å bruke IKT, selv om man kanskje må bruke litt ekstra tid på det.

1 kommentar:

Jenny sa...

Hei! Jeg tror det er viktig som du sier å motivere elevene og gjøre dem litt engasjerte før en oppgave. Når man bruker litt digitale hjelpemidler til dette så virker det ofte litt proffere med en gang, og det setter nok elevene pris på. Pluss at det er jo litt kult at læreren kan får til litt sånt også da=)